Komunální volby 2022 budou už na konci září. Je nejvyšší čas
Komunální volby jsou za pár měsíců. Prezident Miloš Zeman vyhlásil termín komunálních voleb na 23. a 24. září 2022. Zbývá tedy necelého půl roku.
Z mé zkušenosti začíná většina kandidátů řešit volby na jaře ve volebním roce. To není úplně ideální načasování, spíše je to za pět minut dvanáct, ale pořád se s tím dá něco dělat.
Právě proto, že je to časově na hraně, nesmí se v této fázi nic podcenit a na nic zapomenout. Abych vás ve vašem úsilí podpořil, připravil jsem přehled základních bodů, které musíte připravit a naplánovat, aby byla vaše kampaň úspěšná.
Nejprve si ujasněte, proč do toho jdete
Naprosto vážně. Zapomíná se na to. Sedněte si se svým týmem a proberte motivace jednotlivých kandidátů. Řekněte si na rovinu, kdo od toho, co očekává.
Někdo je naštvaný na vedení obce, někdo chce zrealizovat nějaký konkrétní projekt, někdo má ambice řídit radnici a někdo si chce třeba zkusit, jaké to je a jestli na to má. Motivace může být různá. Mohou to být ryze osobní zájmy. Proto si nalijte čistého vína. Předejdete tak pozdějšímu zklamání nebo neshodám v týmu.
Část lidí půjde na kandidátku jednoduše proto, že vás chce podpořit, pomoct vám svým jménem a osobní účastí. Někdo se nechá tzv. ukecat, abyste naplnili kandidátku. Zvlášť ve větších městech to může být problém, neboť spodní příčky kandidátky nejsou moc atraktivní, ale i tak je důležité je obsadit.
Hlavní sdělení kampaně – čím chcete oslovit voliče
Poté, co si ujasníte motivace kandidátů v týmu, potřebujete z toho vydestilovat message, sdělení, kterým chcete oslovit voliče.
Není to totéž, co slogan či heslo na plakátech. Sdělení může být definované polopaticky a klidně i šířeji. Teprve z něj poté vznikne slogan a další související komponenty.
Nejlepší bude uvést příklad. Když kandidovali Piráti v roce 2018 do Sněmovny, šli do toho s tím, že zlikvidují korupci, zatočí s bafuňáři a vytvoří transparentní prostředí. To byla jejich message, kterou předávali prostřednictvím kampaně potenciálním voličům. To vše reprezentovalo jejich volební heslo „Pusťte nás na ně!“.
Kde se ta message bere? Čtete dál.
Potřebujete vizi
Často slýchám, že vize není potřeba. Stačí přece sepsat program, vylepit plakáty, zaplatit inzeráty a rozjet Facebook.
Omyl.
Vize nejsou vzletné fráze. Vize je to, co máte uvnitř a za čím jdete. Vize je představa o tom, kam má vaše obec či město směřovat, na jakých hodnotách stavíte a jak budete obec či město spravovat.
Vize je to, co má sílu strhnout lidi, protože se s ní dokážou identifikovat, a pak vás rádi podpoří ve volbách.
Nositelem vize je zpravidla lídr nebo lídryně kandidátky. Musí umět vizi formulovat a také ji po celou dobu kampaně komunikovat.
Jistě, jsou příklady úspěšných kandidátů, kteří uspěli díky síle své osobnosti. V komunální politice to bývají často lékaři nebo učitelé, případně úspěšní podnikatelé, byť to už neplatí tak, jako tomu bylo dříve.
Vize je svým způsobem pozice lídra, musí z něj vyzařovat, je to orientační bod kampaně, podle kterého se kalibruje celý tým. Je to směr, kterým půjdete. A pak za vámi půjdou i voliči.
Program má stále své místo
Všichni slýcháme, že programy politických stran nikdo nečte. Něco na tom je. Nicméně doporučuji tento bod neopomíjet.
Program potřebujete minimálně ze dvou důvodů. Zaprvé si ujasníte a sepíšete priority, se kterými jdete na radnici. Víte, co chcete konkrétně dělat. Zadruhé se od programu bude odvíjet tvorba materiálů, které budete potřebovat v kampani. Program bude potřeba zjednodušit do hesel a ty dát na letáčky, promítnout do postů na sociální sítě a na jejich základě zpracovat vyjádření do médií.
Také v případě sestavování programu platí ono okřídlené méně je více. Nepřehánějte to. Řešte opravdu důležité věci, snažte se být i konkrétní, protože právě tyto konkrétní body mohou zaujmout konkrétní lidi, případně celé komunity.
Na program se můžete dívat i tak, že jej lidé nebudou číst celý, ale přečtou si třeba jeho část, která je zajímá a je pro ně osobně důležitá. Potom je dobré myslet i na formu, jakou jim chcete program a jeho jednotlivé části přiblížit.
Také platí, že čím silnější lídr a vize, tím menší roli hraje program.
Sestavte tým. Dejte si pořádně záležet
Váš tým je základ úspěchu. Kandidátku musíte sestavit tak, aby byla atraktivní pro voliče, ale současně musí být jednotliví kandidáti vzájemně kompatibilní. Musí zkrátka tvořit tým a musí to z toho jít cítit.
Důležité také je, jak bude tento váš tým fungovat v kampani. Potřebujete vědět, kdo co zvládne, kdo co může zařídit, kdo bude ochotný se účastnit akcí, případně budete potřebovat přizvat další lidi do týmu, odborníky i dobrovolníky.
Myslete i na to, že to celé musí někdo řídit. Musíte ustavit funkci manažera kampaně. Pokud to neuděláte, buď to nebude fungovat, pojede to celé tak nějak samospádem, nebo se to celé sesype.
Zcela zásadní je pozice lídra či lídryně kandidátky. Nemusím asi zdůrazňovat, že právě tahle osoba je tváří celé kandidátky, nositelem vize a programu. Je tím, ke komu se upírají zraky veřejnosti, podle kterého posuzují celý váš projekt.
Lídr musí spojovat, motivovat, umět dobře komunikovat. A samozřejmě jsou různé typy lídrů. Někdo je tím, kdo dobře formuluje cíle a umí řídit tým, jiný může propůjčovat celému týmu auru důvěryhodné osobnosti. Důležité je, abyste dokázali pozici svého lídra formulovat a doplnit jej dalšími členy týmu, kteří přinesou do týmu to, co lídr příliš nezvládá.
Dokážete zajistit financování kampaně?
Bez peněz to nepůjde. Pokud kandidujete na menší obci, vystačíte s rozpočtem v řádech tisíců až desetitisíců korun. Ve městech si připravte spíše stovky tisíc.
Jistě, úspěšný starosta menší obce nemusí utrácet za kampaň, všichni ho znají a mluví za něj jeho práce pro obec. To jsou ale výjimky.
Současně platí, že více peněz nutně neznamená větší šanci na úspěch. Důležité je vynakládat peníze chytře, hlavně tak, aby to mělo smysl. I proto je důležité znát dobře své cíle a možnosti.
Strategie předvolební kampaně
Nenechávejte nic náhodě. Dejte si práci a vytvořte předvolební strategii. Už jen díky práci na strategii si ujasníte spoustu důležitých otázek.
Sepište přehledně své cíle a jak jich chcete dosáhnout. Udělejte si analýzu svých voličů a zamyslete se, jak je oslovíte. Tvorba předvolební strategie se dá pojmout různě, byť má svá pravidla, nicméně za mě je důležité mít nějakou než žádnou.
Strategie bude vaše vodítko kampaní. V horké fázi kampaně nebudete mít čas přemýšlet nad tím, co dělat a jestli to děláte správně. Budete muset fungovat na sto procent a odvádět patřičné výkony.
Z toho také plyne, že když máte strategii, tak se jí držte. Nedělejte chybu, že ji budete v průběhu předvolební kampaně měnit. Někdy to je sice žádoucí, ale zásahy by v tomto ohledu měly být minimální.
Součástí strategie musí být samozřejmě i marketingový mix a v ideálním případě i časový harmonogram pro jednotlivé aktivity či plánované výstupy do médií a na sociální sítě.
Čeká vás hodně práce, ale výsledek bude stát za to
Doufám, že jsem vás příliš neodradil. Pokud chcete uspět v komunále, potřebujete vynaložit opravdu hodně úsilí a odvést pořádný kus práce. Nebojte se toho. Vše je otázkou plánování, dobrého týmu a včasného plánování.
Když do toho půjdete s rozmyslem a odvahou, máte na půl vyhráno. Až se vám to podaří a usednete ve vedení vaší obce či města, to vás teprve čeká hodně práce, ale také příležitost něco změnit a posunout věci k lepšímu. A za to to přece stojí.
Pokud potřebujete poradit, pomoct vše naplánovat nebo zajistit materiály pro kampaň, ozvěte se. V rámci kampaní zajišťujeme také PR, píšeme texty a děláme tiskový servis kandidátům. Nově si nás můžete najmout jako kouče pro svůj tým, případně pro samostatné kandidáty, kteří to s politikou myslí opravdu vážně.
Hodně štěstí!
Pavel Kovařík