Tři méně známé nástroje pro získání voličů

Chcete v kampani oslovit více voličů a zvýšit své šance na úspěch ve volbách?

Cíl je jasný. Chcete se dostat do zastupitelstva a podílet se na vedení radnice. Jak to ale udělat?

Způsobů je hodně a vždy se odvíjí od celkové strategie. Většina standardních postupů vyžaduje dostatečné zdroje – finanční, časové, lidské, ale i know-how.

Protože nevím, jak na to v těchto ohledech jste, chci vám nabídnout tři možnosti, které jsou poměrně univerzální, sedí do každé kampaně a její strategie, přičemž příliš neukrojí z vašeho rozpočtu. Neznamená to však, že to bude bez práce!

Tři efektivní nástroje předvolební kampaně v komunálních volbách

Door-to-door kampaň

Princip door to door kampaně je velmi jednoduchý. Jako kandidáti se vydáte za voliči přímo k nim domů. Budete chodit ode dveří ke dveřím (odtud anglické „door to door“) a bavit se s lidmi.

Tento formát kampaně není u nás zatím příliš obvyklý. Naproti tomu třeba ve Spojených státech tvoří nedílnou součást kampaní. Přesto se už i v Česku objevují příklady využití door to door, a to zejména v horkých fázích kampaně. Door to door kampaň zařadili do kampaně i čelní představitelé koalice SPOLU v posledních volbách do Poslanecké sněmovny na podzim 2020.

Ze zkušenosti vím, že se do toho kandidáti příliš nehrnou. Přijde jim to trapné, mají pocit, že lidi otravují. Jenže opak je pravdou. Tímto způsobem naopak dáváte voličům najevo, že si jich vážíte a že stojíte nejen o jejich hlasy, ale i o jejich názory.

Pokud se odhodláte, uvidíte sami, že je to dosti nabíjející část kampaně. Určitě počítejte s tím, že vás mnoho lidí odmítne, občas vám někdo vynadá, ale najde se i hodně těch, kteří si s vámi rádi popovídají.

Než se vydáte zvonit na zvonky u dveří, dobře vše naplánujte. Doporučuji zaměřit pozornost na lokality, kde má vaše strana historicky dobrou podporu, případně kde můžete očekávat vyšší zastoupení voličů vašeho uskupení. Také doporučuji, abyste několik dní před návštěvou roznesli do schránek vaše předvolební materiály – letáčky, noviny nebo jiné.

Nezapomeňte také, že rozhovorem s voliči to nekončí. Snažte se nasbírat fotky z akce, případně i videa. Můžete je poté prezentovat na sociálních sítích a ukázat všem, že vám na lidech záleží a že se nebojíte za nimi vyrazit.

Průzkum jako nástroj komunikace s voliči

Průzkumy jsou nedílnou součástí kampaní, resp. je to nejlepší způsob, jak získat potřebné informace pro tvorbu předvolební strategie. Bez průzkumu budete vše jen odhadovat.

Předvolební průzkumy jsou ovšem finančně náročné, ne každý si je může dovolit, a upřímně, v malých obcí ani nemá smysl je dělat.

Přesto existuje způsob, jak využít průzkum v předvolební kampani k přímé práci s potenciálními voliči, tedy průzkum jako nástroj marketingové komunikace. V tomto pojetí nejde až tak o to získat maximum informací, ale setkat se s voliči a případně získat jejich kontakt pro pozdější komunikaci.

Představte si, že se lidé z vašeho týmu oblečou do triček s logem vaší kandidátky, vezmou si dotazníky a tužky a společně vyrazí na náměstí či náves na průzkum. Budou se bavit s kolemjdoucími lidmi o problémech, které sužují jejich obec, budou společně hledat řešení.

V této hře přitom nejde o množství nasbíraných rozhovorů, ale o kontakt s lidmi, přímou zpětnou vazbu k vaší kampani a na vaše osobní nasazení. Na závěr rozhovoru můžete respondenta požádat o e-mail nebo telefonní číslo, kam mu později zašlete doplňující informace k volbám, nebo ještě lépe, těsně před otevřením volebních místností ho požádáte, aby vám dal hlas.

Samozřejmě, pokud nasbíráte dostatek vyplněných dotazníků, výsledky vám mohou napovědět, co od vás lidé očekávají. Můžete výsledky také prezentovat veřejnosti, protože, opět, vám na názorech obyvatel záleží.

Debaty se zajímavými osobnostmi

Pokud zbývá dostatek času do voleb, můžete se pustit do následujícího počinu, který stoprocentně přitáhne pozornost veřejnosti. Debaty se zajímavými osobnostmi.

Potřebujete k tomu místo a hosty.

Místem pro debaty může být kavárna, spolkový či kulturní dům, ale klidně i trávník v parku. Vše záleží na tom, o čem a s kým chcete debatovat. Ideální samozřejmě bude, pokud témata debat přizpůsobíte zaměření a hlavním pilířům programu vašeho volebního uskupení, a rozhodně nesmíte opomenout témata, která hýbou vaší obcí či městem, případně rezonují veřejným životem.

Dbejte na to, aby osobnosti, které pozvete na debatu, měly přesah, byly, pokud možno známé, aby přitáhly posluchače. Současně se snažte volit témata tak, aby alespoň nějakým způsobem korespondovala s tím, co řeší lidé ve vaší obci.

Příklad, ve městě chybí alternativní škola, tak pozvete ředitele Scio škol. Řešíte nedostatek zubařů, pozvete prezidenta Stomatologické komory Romana Šmuclera. Fantazii se meze nekladou.

Získat souhlas některých osobností – řečníků bude náročnější, mnozí vás odmítnou, občas bude potřeba počítat s náklady na cestu, ubytování a případný honorář. To už je na vaší šikovnosti.

V každém případě z vás tyto debaty učiní středobod veřejné debaty, můžete jejich prostřednictvím nastolovat témata a samozřejmě pak vše zužitkovat v samotné předvolební kampani. Pokud budete vše dělat pečlivě, může se vám podařit vybudovat komunitu lidí, se kterými můžete počítat i do budoucna.

Na řadě jste vy

Napadají vás nějaké další méně obvyklé formy kampaní? Pokud ano, budu rád za sdílení. A pokud potřebujete pomoci se svou předvolební kampaní, nezapomeňte se ozvat.

Pavel Kovařík

Další články

Jak vyhrát na sociálních sítích: Algoritmy a politická komunikace

Zatímco většina politiků ztrácí čas počítáním hashtagů a lovením lajků, algoritmus sociálních sítí dávno změnil pravidla hry. Ti úspěšní už pochopili, že skutečná moc neleží v perfektně načasovaných postech, ale v něčem mnohem hlubším. V principech, které určují, koho algoritmus vyzdvihne a koho odsoudí k digitální nicotě.

Politický marketing 2025: Jak technologie a strategie mění pravidla hry

Kdo ovládne hru v roce 2025? Politický marketing už není o billboardech a televizních debatách – kdo neovládne sociální sítě a nevyužije umělou inteligenci, ten prohrává. Jaké strategie přepisují pravidla předvolebního boje? Kdo dokáže oslovit nerozhodnuté voliče a jaká taktika bude klíčem k vítězství? Ponořte se do trendů, které změní českou politickou scénu.

Umění politické strategie: Jak se stát silným lídrem v politice

Objevte osvědčené principy politické strategie skrze inspirativní příběhy Napoleonových maršálů. Jean Lannes, Michel Ney a Joachim Murat dokazují, že úspěch nevychází z titulu, ale z precizního plánování, odvahy a schopnosti vést. Jak se historické lekce prolínají s moderní politikou a co z nich můžete vzít pro svou cestu k politickému vrcholu?

Sdílejte článek: