Pět principů volební strategie
Chystáte předvolební kampaň? A máte vypracovanou strategii?
Volební strategie je alfa a omega každé kampaně. Udivuje mě, kolik kandidátů považuje strategii za zbytečnost. Ze zkušenosti mohu říci, že dobře připravená strategie dokáže kandidáty dovést k vítěznému cíli navzdory všem bouřím, které se po cestě vyskytnou. A že některé z nich bývají opravdu drsné.
Kdyby nic, strategie je zásadní vodítko právě pro situace, kdy ztrácíte přehled o dění, řítíte se do chaosu a bez strategie byste naskakovali na kdejakou hloupost a vaše chování by se kvůli tomu stalo čistě reaktivním. V takovém módu nemáte šanci na cokoli, co se byť jen vzdáleně podobá úspěchu.
Buďte proto připraveni a vytvořte si alespoň základní strategii pro svou předvolební kampaň.
Tvorba komplexní strategie je svým způsobem umění, které vyžaduje spoustu zkušeností, ale také znalosti a v ideálním případě též data z různých typů výzkumů. Principy každé strategie jsou však stejné a díky jejich pochopení můžete připravit vlastní strategii, i když v tom nejste zběhlí.
Pokud se budete držet následujících pět principů, můžete si vytvořit vlastní jednoduchou strategii, která vás provede předvolební kampaní až k volbám.
1. Každá strategie směřuje ke konkrétnímu cíli
Teď prosím o vaši zvýšenou pozornost. Pokud děláte jakoukoli kampaň, potřebujete si vytyčit cíl pro své snažení.
Schválně, jaký je cíl vaší kampaně?
Vyhrát volby? Dostat se do zastupitelstva? Získat určitý počet míst v radě města?
Zklamu vás, ale tohle není cíl, kvůli kterému stojí za to investovat energii do politiky, protože je to velmi nejistý podnik. Pokud to myslíte vážně, váš cíl by měl říkat spíše něco o tom, co chcete udělat pro své město a jeho obyvatele.
Pokud si nadefinujete cíl v tomto duchu, bude se vám na strategii i celé kampani lépe pracovat, protože budete vědět, proč to celé děláte. A budou to vědět i členové vašeho týmu, ostatní kandidáti, dobrovolníci i podporovatelé.
2. Musíte znát kontext kampaně
Každé volby se odehrávají v nějakém konkrétním kontextu.
Kontext kampaně vymezuje v první řadě dané místo, čas, právní rámec, ale také kulturní zvyklosti. Patří sem též témata, která rezonují společností, problémy, které trápí místní lidi, ale patří sem i konkurence a její projevy.
Do kontextu kampaně patří vše, co nějakým způsobem vymezuje hřiště, na kterém bude hrát vaši velkou hru. Neexistuje vyčerpávající seznam, co sem patří. Určitě byste se nad tím ale měli zamyslet společně se svým týmem a co nejlépe si kontext kampaně definovat.
Až to uděláte, přistupte ještě k dalšímu kroku. Vyberte to, co je pro vás nejdůležitější a co bude utvářet vaši kampaň z vnějšku. Něco vynechat jednoduše nemůžete (například právní rámec), ale některé charakteristiky vypustit můžete. Umím si představit, že se pro vytyčení své strategie rozhodnete ignorovat zcela konkurenci, případně se oprostíte od veřejně propíraných témat a raději nabídnete vlastní vize. Nebojte se toho.
3. Bez lidí to nejde; musíte znát svůj regiment
Politika je o lidech, nikoli o slovech (i když to tak někdy vypadá). Stejné je to s kampaní, kde na lidech záleží ještě mnohem více. Jsou to totiž lidé, kdo vás budou volit, a jsou to lidé, kdo vám mohou pomoci uspět. Podívejme se teď na ty, kdo se budou nějakým způsobem podílet na vaší kampani.
První okruh lidí jsou kandidáti, kteří jdou do voleb s vámi. To je tým lidí, na kterém velmi záleží. Ptejte se sebe i ostatních, co kdo může přinést městu a voličům. Ptejte si na to, jak kdo může přispět a pomoci s kampaní.
Další okruh lidí, kteří jsou důležití pro vaši kampaň, jsou ti, kdo se na ní budou přímo podílet. Sem patří tým profesionálů, jako je manažer kampaně, PR manažer, fotograf a další spolupracovníci, patří sem ale také tým dobrovolníků, kteří s vámi budou v terénu případně budou pomáhat s kampaní na sociálních sítích. Dejte si záležet, abyste sestavili co nejširší tým lidí, kteří se na kampani budou přímo podlet.
Poslední skupinou lidí, která má určitým způsobem vliv na průběh kampaně, jsou podporovatelé. Ti se sice obvykle nezapojují do kampaně přímo, nicméně mohou významně zasáhnout do dění. Pokud vám vyjádří podporu známé a respektované osobnosti, stanete se rázem pro určité voličské skupiny důvěryhodnější. Podporovatelé mohou sehrát ale ještě další důležitou roli. Pomáhají totiž otevírat dveře tam, kam sami nemáte přístup. Může se přitom jednat o propojení s dalšími podporovateli, ale i sponzory nebo lidmi, kteří mohou nějakým jiným způsobem vaši kampaň podpořit.
4. Voliči jsou konkrétní lidé s konkrétními problémy a potřebami
Vaše kampaň musí mluvit ke konkrétním lidem.
Voliči totiž nejsou žádné abstraktní jednotky, potažmo procenta na výpise volebních výsledků. Myslete na to, že jsou to konkrétní lidé s konkrétními životy, kteří řeší konkrétní problémy a mají zcela konkrétní potřeby.
Připravte strategii, která bude pojímat voliče jako živé bytosti.
Než se do toho pustíte, dejte si práci a poznejte lidi ve svém volebním obvodu. Tady pomůže průzkum. Na výběr máte celou paletu výzkumných nástrojů pro každý typ informace, který potřebujete poznat a pochopit.
Nejlepší výzkum ovšem je, byl a vždycky bude, osobní kontakt s ostatními. Pusťte se do toho co nejdříve. Poznejte co nejvíce lidí přímo v místě jejich bydliště či jejich každodenního působení.
Tento způsob průzkumu bojem má ještě jednu kouzelnou výhodu. Dáváte lidem příležitost, aby poznali oni vás!
5. Komunikační kanály musíte nejprve pochopit
Po celou dobu kampaně budete na prvním místě komunikovat.
Budete potřebovat mezi lidi dostat své poselství. Budete je potřebovat seznámit se svými úmysly. Především ale budete potřebovat získat jejich důvěru.
Abyste to dokázali a aby se vaše poslání hladce šířilo prostorem a dostalo se ke správným uším, musíte dokonale poznat mediální terén. Musíte zmapovat veškeré komunikační prostředky, které máte k dispozici.
Nemá smysl tady vypisovat, co všechno máte potenciálně k dispozici. Než začnete vybírat, kudy vysílat zprávy k veřejnosti, musíte systém komunikačních kanálů a platforem nejprve pochopit. Musíte pochopit mechanismy, které stojí v pozadí, musíte pochopit jejich vzájemnou provázanost.
Musíte ovšem ctít jednu starou zásadu, se kterou přišel známý mediální teoretik Marshall McLuhan. Totiž, že médium je také zpráva. Volba komunikačních kanálů je součástí kampaně nejen ve smyslu prostředku doručení sdělení, ale také ve smyslu spoluvytváření charakteru vaší kampaně, potažmo vaší politické mise. Proto vybírejte pečlivě.