Stručný návod pro psaní proslovu
Připravujete proslov pro nominační sněm nebo primární volby? Nepodceňujte ho. Dobře připravený proslov může změnit i zdánlivě beznadějnou situaci ve váš prospěch.
Zkušenost z mnoha sněmů ukazuje, že tento zásadní prostředek komunikace se stranickými kolegy stále značná část kandidátů podceňuje. Většinou se omezují na představení vlastní osoby, přehled úspěchů, odborných zájmů a nekonečného seznamu klišé v podobě výčtu hodnot, které kandidát zastává. Nuda. Takto pojatý proslov příliš k lepšímu výsledku nepřispěje. Přitom by stačilo investovat více času a invence do přípravy a šance by se rapidně zvýšily.
Abyste z toho neměli příliš těžkou hlavu, nabízíme vám pět důležitých zásad, které vám pomohou napsat perfektní proslov.
1. Řekněte, kam jdete, aby vás mohli následovat
Jakmile předstoupíte před publikum, máte asi tak dvacet vteřin, abyste získali pozornost posluchačů. Tyto okamžiky nesmíte za žádnou cenu promarnit. Počítá se nejen obsah, ale i podání a celkový dojem.
My se teď budeme soustředit na obsah vašeho proslovu. Čím začít? Myslete na to, že chcete získat podporu, a proto musíte ukázat především schopnost vést. Protože chcete vést, musíte dát ostatním možnost a současně důvod, aby vás následovali.
Vyslovte nejprve svou vizi. Řekněte, jak bude situace po volbách vypadat, čeho chcete dosáhnout. Buďte konkrétní. Nemusíte se držet nijak při zemi, nicméně zůstaňte v mezích možného.
2. Vyprávějte svůj příběh
V každém proslovu se musíte představit. Nespoléhejte na to, že vás všichni znají. A i kdyby, neznamená to, že znají vaše opravdové já. Myslete na to, že pokud neřeknete publiku, kdo jste, vytvoří si o vás svou vlastní představu.
Nezačínejte ale prosím tím, že řeknete své jméno, věk, vzdělání, rodinný stav a tak dál. Právě teď máte jedinečnou šanci ukázat, kdo doopravdy jste. Buďte autentičtí a řekněte svůj příběh. Řekněte, co vás přivedlo až sem, řekněte, čím jste si prošli a proč chcete společně s ostatními zlepšit život ve svém městě, ve své zemi.
Teď je čas na emoce. Spojte se s kolegy, sdílejte s nimi své obavy i naději v lepší zítřek.
3. Proč zrovna vy
Nejde o to, jaké máte odborné priority. Jde o to, jak chcete změnit své město.
A ještě víc jde o to, proč byste to měl nebo měla být zrovna vy.
Jaké máte kompetence? Čeho jste dosáhl nebo dosáhla? Máte zkušenosti s řízením? Přesvědčte své kolegy, že jste ta správná osoba.
Přesvědčte je, že je budete reprezentovat se vší vážností a důstojností. Dbejte na to, aby vás přijali jako svého zástupce. Vaše nabídka by měla rezonovat s tím, co chtějí prosazovat oni. Musíte znát jejich zájmy a priority. Do volebního klání nejdete za sebe, ale především za své kolegy a kolegyně spolustraníky.
4. Celé je to o důvěře
Smyslem kandidátského proslovu není prodat ostatním nějaké pěkně zabalené zboží, tedy jméno kandidáta nebo volební program či jeho dílčí součásti. Kandidátský proslov je prostředek, pomocí kterého můžete navázat vztah s ostatními a díky tomu dostat šanci získat jejich důvěru.
Přemýšlejte proto nad svým kandidátským proslovem tentokrát jinak.
Položte si otázku, co by mělo zaznít, abyste s posluchači navázali vztah. Vztahy jsou o důvěře. A důvěra otevírá lidská srdce.
5. Závěr proslovu: teď nebo nikdy!
Závěr je stejně důležitá část proslovu jako všechny ostatní. Možná dokonce i ta nejdůležitější. Právě tady selhává 99 procent řečníků. Uzavřou proslov nicneříkajícím Děkuji vám za pozornost, v horším případě zamumlají prosté díky.
Využijte svůj prostor na maximum. Vystupňujte finále svého fenomenálního proslovu na maximum. Vlijte posluchačům pořádnou dávku energie do žil. Ukažte jim, že jste skutečný lídr a že se pro ně dokážete rozkrájet do posledního kousíčku. Dodejte jim odvahu bojovým výkřikem.
A pak odejděte od řečnického pultíku jako skutečný vítěz.
Přeji vám hodně úspěchů!
Pavel Kovařík