Osobní politická značka krok za krokem

K čemu je osobní politická značka důležitá

Osobní politická značka je to nejcennější, co máte. Je to váš vývěsní štít, Vaše veřejné já, ale především to, jak vás vidí a vnímají ostatní. Dá se také říct, že osobní značka v sobě zahrnuje image a současně obsahovou složku, tj. kdo jste, co děláte a co si myslíte.

V praktické rovině se celá Vaše politická kariéra odvíjí od toho, jak silnou a přitažlivou osobní značku máte. Současně si musíme říct, že práce na osobní značce nikdy nekončí.

Zásadní výhoda osobní politické značky je, že ji můžete aktivně vytvářet a ovlivňovat svůj veřejný obraz a to, jak vás ostatní budou vnímat. S tím souvisí i určitá hrozba, že pokud svou osobní politickou značku nebudete vědomě řídit, budou to za vás dělat jiní. To platí v politice dvojnásob.

Nejprve jděte do sebe. Ale opravdově

Začněte tím, že si sami pro sebe řeknete, proč chcete dělat politiku. Popřemýšlejte o svých motivech, cílech, přesvědčeních, zamyslete se nad tím, čeho chcete dosáhnout, vezměte v úvahu osobní cíle, tj. váš pohled na politickou kariéru, ale i změny či projekty, které chcete v politice prosadit. Počítají se samozřejmě i věci, které vás štvou a které chcete změnit.

Důležité je, abyste si v této fázi nelhali a byli k sobě maximálně upřímní. Nebojte se své pohnutky či cíle pojmenovat, i když mohou být na první pohled přízemní (např. získat funkci a cítit se mocný).

Aby se vám o tom lépe přemýšlelo, můžete využít oblíbenou metodu, a to představit si, co bude za pět let, jak vidíte své budoucí já, jaké úspěchy budete mít za sebou a co konkrétního vykonáte. Velmi přitom záleží, kam vás myšlenky zavedou, co bude tou hlavní polohou, zda vydobytá pozice, nebo spíše konkrétní projekty realizované například ve vašem městě.

Tato fáze je důležitá a většina lidí ji podceňuje, ba co hůř, úplně ji přeskakuje, a jde do politiky bez vědomí svých vnitřních motivů, které je do politiky ponoukají. Pokud budete znát své vlastní motivy, své proč, budete si jistější, budete vědět, proč to děláte a bude se vám na tom lépe a s větším odhodláním pracovat.

Pokud naopak nebudete znát své proč, budete zmatení, budete neustále hledat, kam se vrtnout, a to se promítne do všeho, co budete dělat. Výsledek, tedy vaše osobní politická značka, nebude vypadat příliš přesvědčivě.

Při své praxi politického konzultanta jsem se s tím setkal mnohokrát a mnohokrát jsem viděl, jak tato zásadní neznalost sebe sama zabrzdila politickou kariéru. I proto se osobně věnuji koučinku v oblasti PR a tvorby osobní značky, neboť chci pomáhat zájemcům o vstup do politiky, aby dobře poznali své proč, ohmatali si jej, seznámili se s ním. Mnohdy jej musí doslova přijmout opravdu vědomě za své.

Kdo jste a jakou máte osobnost

Sepište si, kdo jste. Zkuste se na sebe podívat očima druhých. Jaké jsou vaše typické vlastnosti? Co na vás oceňují ostatní? Proč vás oslovují, co konkrétně od vás chtějí, pokud vás přijdou požádat o pomoc? Jaké máte negativní vlastnosti? Co skrýváte před ostatními?

Zkuste popsat sebe sama. Dejte důraz na ty nejviditelnější a nejcharakterističtější znaky.

Teď to zásadní. Zamyslete se, jak byste chtěli, aby vás vnímali ostatní. Co byste si přáli, aby z vás nejvíce vyniklo? Chcete na sobě něco změnit? A je reálné to změnit?

Pokud rádi pracujete systematicky a potřebujete nějaké vodítko, můžete v tomto bodě použít klasickou SWOT analýzu, tj. analýzu silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb.

Jaká témata jsou pro vás stěžejní

Přejděme k obsahové stránce vaší osobní politické značky.

Ujasněte si, na které straně politického spektra stojíte. Z mnoha stran sice uslyšíte, že se na pravo-levé rozdělení nehraje, nicméně stále je to platná škála, která vymezuje základní teritorium, ve kterém se budete pohybovat. Můžete si pomoci i tím, že zkusíte sami sebe umístit na škálách typu konzervatismus – liberalismus apod., nebo se můžete zamyslet nad tím, zda tíhnete k tomu, že určující je společnost, nebo naopak zájem jednotlivce.

Následně se pusťte do konkrétních témat, která vás zajímají, a která byste chtěli nabídnout voličům, případně médiím nebo dalším subjektům. Ideální je, když se odrazíte od své profese, případně svých zájmů. Zkrátka ideální bude, když si vytyčíte oblasti zájmu, které vás skutečně zajímají.

V tomto směru jsem se mnohokrát setkal s tím, že si politik vybere témata, která jsou právě populární a on pragmaticky počítá s tím, že díky nim zaboduje u voličů. Tohle funguje zřídkakdy.

Teprve potom, co si sepíšete svá témata, je čas na jejich zhodnocení. Až v tomto momentě doporučuji udělat analýzu voličského potenciálu. Dívejte se i na konkurenci. Cílem je najít své tzv. unique selling point, tedy vaši jedinečnou nabídku, se kterou jdete na trh.

Najděte svůj kmen

Když už víte, proč to děláte, kdo jste a co nabízíte, je čas pustit se do skutečné práce. Tahle fáze prověří vaše schopnosti.

Nyní potřebujete začít budovat svou fanouškovskou základnu, svůj kmen, se kterým budete sdílet hodnoty, postoje a představy o politice. Především se ale o své fanoušky budete moct opřít.

Jsou to oni, vaši opravdoví fanoušci, srdcaři, kdo budou s nadšením hltat vaše posty na sociálních sítích, vyhlížet vaše videa a poběží do trafiky pro časopis, ve kterém bude váš komentář či rozhovor. Ti stejní lidé budou sdílet vaše posty, sami od sebe budou v diskusích odkazovat na vaše výroky, a co víc, vždy se za vás postaví.

Najít si svůj kmen znamená najít si tisíc opravdových fanoušků, jak o tom mluví Kevin Kelly ve svém ikonickém článku „1,000 True Fans“ z roku 2008.

Nebojte se, pokud chcete uspět v komunální politice, nemusí těch fanoušků být rovnou tisíc. Počítá se i prvních sto fanoušků, ovšem těch opravdových.

Pokud najdete a vybudujete svůj kmen, pak bude pro vás snadné oslovit kampaní násobně větší počty lidí, resp. voličů. Za pár okamžiků si ukážeme, jak na to.

Vytvářejte obsah. Začněte on-line

Všechny výhody máte na své straně. Internet vám dává do rukou nástroje, o kterým se politikům o dvě generace dříve ani nesnilo. Stačí se do toho pustit. Začněte psát nebo točit videa. Sdělte ostatním, co si myslíte o současných událostech. Ukažte, čím se zabýváte. Představte svou vizi nebo plány pro prosperující zemi či konkrétní město, ve kterém se lidem dobře žije.

Asi si teď kladete otázku, kde začít, jak to celé uchopit a neutopit se v tom. Rozumím vám. Zatímco dosud to bylo spíše o sebepoznávání a plánování, teď je na řadě každodenní tvrdá práce. I zkušený profesionál má mnohdy co dělat, aby vše zvládl na výbornou.

Aby vše šlo hladce, je potřeba mít plán, v nejlepším případě vlastní obsahovou strategii. Tou se budete řídit při plánování tvorby a publikaci příspěvků.

Za absolutní minimum pro úspěšné budování osobní politické značky považuji její viditelnost v on-line prostoru. To je totiž základ, lépe řečeno předpoklad, pro její další úspěšné uvedení do médií a rozšiřování vlivu.

Ideální je kombinace vlastní webové stránky a profilu alespoň na jedné na vybrané sociální síti.

Webová vizitka musí zahrnovat váš osobní profil, ideálně vaši vizi a témata, a samozřejmě osobní příběh. Pokud se odhodláte jít do blogu, tak ještě lépe. V takovém případě není potřeba si z toho udělat náročný úvazek v podobě pravidelného publikování článků na blog, nicméně je dobré jej využít přinejmenším pro komunikaci obsahu, který pomůže dokreslit kontury vaší osobní politické značky.

Sociální síť pro začátek vyberte jednu a na tu se zaměřte. Většina politiků volí Facebook, nicméně své opodstatnění má i Twitter a LinkedIn. Vždy záleží na osobnostní profilaci dané osobnosti, ale také oblasti působení, úrovni politiky i dalších okolnostech.

Vsadit můžete také na video. Video je populární formát, který dokáže v krátkém čase předat hodně informací, ale umožní vysílat i určité osobnostní signály, jako je řeč těla, hlas, prostředí atp. Video můžete sdílet na sociálních sítích, můžete si vytvořit vlastní kanál na Youtube, a samozřejmě se vám může dostat pocty, že vystoupíte jako host v populárním podcastu. Nevýhoda videa je, že jeho realizace je přeci jen náročnější a vyžaduje více odvahy. Jdete totiž s kůží na trh doslova celým svým tělem.

Běžte do médií

Média potřebujete a potřebujete se v nich přinejmenším čas od času objevit. To se samozřejmě lehko řekne, ale jak to udělat?

Pokud jste poctivě prošli přípravným procesem a prošly všemi předešlými úseky, máte napůl vyhráno. Abyste byli zajímaví pro média, musíte být zajímaví i pro veřejnost. Musíte umět nabídnout to, co rezonuje mezi ostatními, především ve vaší cílové skupině. Nemusíte se přitom snažit být za každou cenu originální, spíše nabídněte svůj osobitý pohled na věc. Buďte autentičtí.

Současně platí, že pro práci s médii je nezbytné, abyste byli dohledatelní on-line. Novináři vás jednak snadněji najdou, ale hlavně mají šanci se o vás více dozvědět, napojit se na vás, dohledat si o vás informace. Dále, jak už jsem zmiňoval, pokud chcete vybudovat silnou osobní politickou značku, musíte se na její tvorbě aktivně podílet. Je to vaše výhoda. Vy z velké části určujete, jak bude vaše osobní politická značka působit na ostatní.

Myslete také na to, že pokud budete mít svůj web a budete aktivní na sociálních sítích, může se stát, že novináře zaujmou některé další konkrétní informace, když si o vás budou něco dohledávat, které na svůj web vložíte, a budou mít dobrý důvod o vás opakovaně napsat.

Znovu ještě připomenu, že pro práci s médii potřebujete mít dobře promyšlený a zpracovaný svůj příběh. Média potřebují příběhy, protože to je to, co lidé chtějí. Pokud chcete prezentovat své myšlenky, vždy je dobré udělat to prostřednictvím příběhu. To je podstata médií a současně tajemství dobrého PR.

Vydejte se mezi lidi

Pokud chcete dělat reálnou politiku, musíte se vydat mezi lidi. Voliči jsou lidé a vy jste se rozhodli ucházet o jejich hlasy, takže logicky se bez podpory druhých neobjedete. Bohužel vás v této souvislosti musím varovat, že sociální sítě a sebelepší PR nestačí.

Čím dříve se vydáte mezi lidi, tím lépe. Setkávat se s lidmi je důležité už proto, abyste získali jejich důvěru. I ten největší skeptik nebo kritik se v osobním kontaktu může proměnit na vašeho přítele.

Možností, jak se s lidmi potkávat, je spousta. Nabízí se celé plejáda akcí, které se konají ve všech koutech naší republiky. Můžete pořádat i své akce, navíc takové, které budou dobře korespondovat s vašimi tématy a zájmy.

Setkávání s lidmi pro vás bude přínosné i proto, že od nich získáte zpětnou vazbu, zjistíte jejich postoje, dost možná i motivaci do vaší politické práce. Politika je o vztazích.

Je nasnadě, že s lidmi se budete intenzivně potkávat také během předvolební kampaně. Existují různé techniky, jak si usnadnit navazování komunikace. A co víc, je to i dobrý tréning pro začínající politiky.

Thought leadership jako účinná PR strategie

Poslední věc, která je tak trochu navíc, nicméně mám s ní pozitivní zkušenosti, je tzv. thought leadership.

Thought leadership je ve své podstatě PR strategie, která pomáhá budovat osobní značku, zejména v případě lídrů. Pro politiku je tato strategie proto jako dělaná.

Princip je jednoduchý. Thought leadership usiluje o vytvoření pozice lídra, která se zakládá na znalostech a zkušenostech daného člověka v určitém oboru. Jinými slovy, pokud se ve své kariéře věnujete veřejným financím, pak se postupně profilujete jako expert na veřejné finance.

Jen to ale nestačí. Expertů je totiž hodně. Vy se musíte stát lídrem v oboru veřejných financí. To nutně neznamená, že jste ten největší expert ze všech expertů, ale že jste vidět, o tématu referujete, ochotně komunikujete, vzděláváte ostatní, inspirujete je.

Je to tedy celé hodně o obsahu, který vytváříte a dáváte takříkajíc do světa. Samozřejmě s tím souvisí i otázka distribuce obsahu, tak jako v každé jiné PR strategii.

Podstatné je, že thought leadership z vás udělá skutečného lídra, jehož lídrovství se bude odvíjet od jeho veřejné image a současně od expertního obsahu, kterým se odlišíte od konkurenčních politiků.

Pozice thought leadera vám zajistí pozornost médií, protože za vámi budou chodit jako za politikem a současně jako za odborníkem na danou věc. Prostor v médiích se vám tím násobí. Váš dosah do komunity, potažmo k voličům, je tím pádem také mnohem větší.

Thought leadership také snižuje riziko, že někdo snadným způsobem poškodí vaši osobní politickou značku, protože je vybudovaná na expertních znalostech, a to se obvykle špatně zpochybňuje.

Pusťte se do toho

Pokud jste dočetli až sem, nejspíš v sobě máte dostatečně silnou motivaci, která vás žene dopředu. Pak už je jen krůček k tomu, abyste se do toho pořádně opřeli.

Osobně s oblibou říkám, že cesta politika je cestou hrdiny. Má své poslání a musí projít obtížnou cestou plnou překážek, aby je naplnil. Po cestě roste, rozvíjí se, často se mění. Když vydrží a investuje patřičné úsilí, čeká jej takřka jistě úspěch. Věřím, že úspěch čeká i na vás.

My jsme tu pro to, abychom pomáhali růst novým politickým lídrům a lídryním. Pomůžeme vám vytvořit PR strategii pro vaši osobní politickou značku, zajistíme strategické obsahové materiály i průběžnou komunikaci na sociálních sítích. Pro opravdu odhodlané lídry nabízíme koučink a průběžné osobní poradenství. Pracujeme primárně pro jednotlivce, ale vybrané služby poskytujeme také týmům. Vše najdete přehledně na našem webu v sekci služby.

Hodně štěstí na vaší cestě.

Pavel Kovařík

Další články

Jak vyhrát na sociálních sítích: Algoritmy a politická komunikace

Zatímco většina politiků ztrácí čas počítáním hashtagů a lovením lajků, algoritmus sociálních sítí dávno změnil pravidla hry. Ti úspěšní už pochopili, že skutečná moc neleží v perfektně načasovaných postech, ale v něčem mnohem hlubším. V principech, které určují, koho algoritmus vyzdvihne a koho odsoudí k digitální nicotě.

Politický marketing 2025: Jak technologie a strategie mění pravidla hry

Kdo ovládne hru v roce 2025? Politický marketing už není o billboardech a televizních debatách – kdo neovládne sociální sítě a nevyužije umělou inteligenci, ten prohrává. Jaké strategie přepisují pravidla předvolebního boje? Kdo dokáže oslovit nerozhodnuté voliče a jaká taktika bude klíčem k vítězství? Ponořte se do trendů, které změní českou politickou scénu.

Umění politické strategie: Jak se stát silným lídrem v politice

Objevte osvědčené principy politické strategie skrze inspirativní příběhy Napoleonových maršálů. Jean Lannes, Michel Ney a Joachim Murat dokazují, že úspěch nevychází z titulu, ale z precizního plánování, odvahy a schopnosti vést. Jak se historické lekce prolínají s moderní politikou a co z nich můžete vzít pro svou cestu k politickému vrcholu?

Sdílejte článek: