Komunální volby 2022: Jste připraveni?
Komunální volby jsou za dveřmi a Vy se chystáte promluvit do politiky ve své obci a připravujete se na volby. Je nejvyšší čas sestavit tým a začít připravovat předvolební kampaň. Kde začít a jakých chyb se vyvarovat? Dozvíte se to v následujícím rozhovoru, kde na naše otázky odpovídal komunikační expert a odborník na tvorbu politické strategie Pavel Kovařík.
Kampaň pro komunální volby je hlavním tématem našeho rozhovoru. Kde bychom měli začít s její přípravou?
Nejprve byste si měli ujasnit, proč vlastně chcete kandidovat do zastupitelstva. Pokud to nevíte, případně je za tím pouze nějaká touha uspět a ukázat, jak jste dobří, nejspíš budete zbytečně jen marnit čas, energii a peníze za kampaň.
Přijďte s něčím konkrétním. Jak chcete, aby vaše město vypadalo za čtyři roky? Co vás pálí, co konkrétně chcete změnit? Na co si lidé stěžují? Čím můžete být svému městu prospěšní?
To jsou jen základní otázky, nicméně doporučuji si na ně upřímně odpovědě. Pomůže vám to s přípravou programu i plánováním kampaně. Hlavně ale budete vědět, proč to děláte a bude se vám v kampani lépe fungovat.
Pokud si tedy ujasníme tyto základní otázky, jaký bude další krok?
Rozhodně doporučuji zapracovat na volební strategii. To je stále opomíjený krok. Přitom strategie kampaně je životně důležitá záležitost. Během předvolební kampaně se děje spousta věcí, přicházejí nečekané události, zvraty, mediálním prostorem a na sociálních sítích se šíří různé informace. Je velmi snadné se v tom utopit, případně ztratit nervy a snažit se na všechno reagovat. To je to nejhorší, co se může v kampani stát.
Vy potřebujete jasný směr, potřebujete vědět, kam jdete, co je pro vás důležité, potřebujete mít jasný plán. Neříkám, že kampaň není dynamická, určité věci je potřeba pružně optimalizovat, ale pořád je důležité vědět, kdo jsme a kam směřujeme. Pokud máte dobře udělanou strategii, máte obrovskou výhodu.
Co strany a hnutí v souvislosti s volební strategií nejvíce podceňují a jaké jsou obvyklé chyby?
Podceňuje se analytická část strategie. Jinými slovy, často tvorba strategie probíhá tak, že se sepíší předvolební témata, vymyslí se slogan a začne se řešit rozpočet a rozdělení finančních zdrojů mezi jednotlivé komunikační kanály. Strategie se vytváří takzvaně od stolu, není založená na reálné situaci v daném městě či obci. Důležité je začít průzkumem. To přitom nemusí nutně znamenat jenom sociologický průzkum například formou dotazníků. Důležité je bavit se s lidmi, mít přehled o situaci v daném místě, je potřeba znát konkurenci, ale také správně pracovat s jednotlivými kandidáty.
Také bych varoval před tím, abyste se při plánování kampaně nesnažili dělat úplně všechno. Nemusíte řešit úplně všechny problémy a stejně tak nemusíte cílit úplně na všechny obyvatele a už vůbec nemusíte být vidět všude. Proto je důležitá strategie, protože vám pomůže si toto ujasnit, rozhodnout se na základě analýzy, takže pak budete pracovat mnohem efektivněji. Samozřejmě pro vás bude celkové fungování v kampani jednodušší, protože budete vědět, co je pro vás důležité a na co se máta soustředit.
Ještě zmíním jedno doporučení. Důležité je přiřadit zodpovědnost za konkrétní úkoly konkrétním lidem. I na to se často zapomíná. Doporučuji ustanovit v rámci týmu osobu volebního manažera, který bude na plnění úkolů průběžně dohlížet.
Pojďme ke kampaním. Předpokládám, že dobrá strategie pomůže k úspěchu ve volbách také v případě, že máme omezené finanční zdroje a máme horší přístup do médií. To je typická situace ve městech menší a střední velikosti, kde mají stávající koalice nepoměrně lepší startovací pozice. Je možné v takovém prostředí uspět?
Určitě ano a najdeme hodně případů, kde výrazně uspěla opoziční uskupení nebo nově vzniklá hnutí.
Pokud je to váš případ, rozhodně neházejte flintu do žita! Nechci se opakovat, ale dobře připravená strategie je základ úspěchu. Hlavně je ale jasné, že samo se to neudělá. Nestačí spustit inzerci a napsat pár článků na blog a čekat se založenýma rukama. Bude vás to stát hodně práce. Pokud nemáte moc peněz, musíte si to o to víc odmakat.
Ale i tady platí, že musíte nejprve myslet a potom konat. Jan Amos Komenský řekl své kouzelné „Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest.“. Nejde o to být od rána do večera v terénu, ale dělat svou kampaň chytře. Musíte zapojit invenci.
Kdybyste chtěli jednu radu, tak buďte autentičtí. Buďte sami sebou. To funguje nejlépe. Nedělejte ze sebe experta na všechno možné, nesnažte se trumfnout současnou vládní sestavu. A hlavně mluvte s lidmi. To je nejlepší forma komunikace.
Nechme teď stranou strategii. Co je v kampani ještě důležité, co tu ještě nezaznělo a zaslouží si zvláštní pozornost?
To je opravdu otázka, která by si zasloužila rozebrat detailně na nějakém semináři. Zkusím dát alespoň pár tipů, jak uchopit kampaň, aby byla úspěšná.
Vaše kampaň by měla mít jednotící centrální linku. Ta by měla spojovat dílčí témata, ale i jednotlivé kandidáty. Měl by ji zhmotňovat slogan kampaně a měly by ji odrážet všechny vizuální prvky. Při jejím vytváření doporučuji zapojit zkušeného marketéra, případně copywritera.
Nepodceňujte venkovní reklamu. Billboardy a plakáty fungují a jsou velmi důležité pro komunikaci vašeho poslání. Lidé se o vás musí dozvědět a musí vědět, že kandidujete. Samozřejmě velmi zvažujte konkrétní podobu outdoorové reklamy. Každé straně či uskupení bude slušet něco jiného.
Podobně nepodceňujte význam PR. Články a rozhovory v tištěných médiích stále dobře fungují. Navíc je to jeden z malá prostředků, jak oslovit starší věkové skupiny obyvatel.
Další oblast je práce se sociálními sítěmi. Většina politiků či kandidátů jejich význam pochopila a nějakým způsobem se na nich snaží působit. Opravdu dobře to dělá ale jen málo z nich. Uvědomte si, že sociální sítě vyžadují vaši permanentní přítomnost a musíte se tomu věnovat opravdu aktivně. Doporučuji přizvat do týmu specialistu.
Toto jsou ale opravdu jen rychlé tipy. Nicméně ve všech případech si myslím, že zrovna toto jsou možnosti, které vám otevírají významný prostor k potenciálním voličům.
Poslední otázka. Politické strany v poslední době více a více sázejí na centrální podobu kampaně. Co si myslíte o tom? Neměla by kampaň do komunálních voleb být především lokální záležitostí?
Jednotná kampaň dává smysl. Není to jen o finanční efektivnosti. Strany sázejí na sílu své značky a snaží se oslovit své tradiční voliče. Problém samozřejmě nastává, když pak konkrétní politici postupují proti duchu stranické kampaně. Vybavuji si příklad jedné pravicové strany, která razila heslo „méně byrokracie“, ale její zastupitelé se v jednom městě podíleli na schvalování nových omezujících vyhlášek a navyšování poplatků. To pak nepůsobí příliš důvěryhodně.
Centrální podoba kampaně není ale ideální za všech okolností. Vezměte si například ČSSD, která není zrovna v nejlepší kondici. Nebude pro její komunální politiky lepší jít po vlastní ose?
V každém případě vedle celostátní linie je vždy potřeba pracovat i s lokálními tématy. Bez toho by jaksi účast v komunálních volbách nedávala smysl.
PolitickyMarketing.cz